maandag 4 februari 2013

Projecttasje - Projectbag

Als ik garen heb uitgekozen voor een haakproject, eindig ik meestal met een bergje bollen op de bank. Als ik het dan even aan de kant wil leggen, eindigt dat bergje bollen meestal op een tafel of in een hoekje. Wil ik datzelfde project meenemen of toch even wegbergen? Dan moet er een tasje gevonden worden. Meestal een plastic tasje van één of andere garenfabrikant, want ik wil daar natuurlijk geen tasje voor gebruiken waar iets anders in heeft gezeten. :) En dan krijg je dus een hoek in de woonkamer die er ongeveer zo uitziet:

When I pick out yarn for a crochetproject, I usually end up with a little heap of balls on the couch. Then when I want to move it aside, that same heap will move to a table or some other corner. If I want to take my project along with me or I decide to put it away for a bit I have to find a bag for it. Usually a little plastic bag of some yarn company, because of course I don't want to use a bag that has held anything else but yarn. :) And then you get a corner in your livingroom that looks like this:


Nu wilde ik heel graag een mooi tasje, waarin ik een projectje kan meenemen, die ik desnoods ook in m'n handtas erbij kan stoppen. En dan wilde ik ook nog graag m'n shoplogo erop. (Je weet immers maar nooit wat voor gesprekken dat op gang kan brengen...) Ik vond bij de Action een leuk lapje stof voor hobbyprojecten met daarop verschillende patroontjes. Daarbij dan een eenvoudig ecru stofje voor het logo en de voering en T-shirt transfer papier om het logo op te printen.

Now I really wanted a nice little tote to carry my project in, that I could also tuck into my purse. And I wanted it to have my shoplogo. (Because you never know what kind of conversation it may start...) I found a nice piece of fabric meant for hobbyprojects that has several different patterns on it. I added some simple ecru fabric for the logo and the lining and some T-shirt transfer paper to print my logo on.

Toen nog een patroon. Ik kan best zelf wat verzinnen, maar dat duurt dan wel een tijdje en ik had eigenlijk nog geen ervaring met het naaien van een voering in een tas. Een kleine speurtocht op Craftsy leverde al gauw dit patroon op:

Then for a pattern. I could have made something up myself, but that takes some time and frankly I don't really have any experience with sewing a lining into a bag. A short search on Craftsy landed me on this pattern:


En laat me zeggen: Dit patroon is perfect!
Het legt heel duidelijk uit hoe je dit tasje moet maken, ook als je (nog) niet zo'n goede naaister bent. Het patroon is voor een vrij klein tasje (zo'n 15x18 cm) maar als je de techniek door hebt is het heel makkelijk om de maat aan te passen.

And let me tell you: This pattern is perfect!
It very clearly explains how to make this tote, also if you're not (yet) a very good sewer. The pattern makes a fairly small tote (6x7 inch) but once you figure out the technique it's very easy to adapt the size.

Ik heb dat dan ook gedaan, mijn tasje is 30x25cm geworden. En omdat ik eigenlijk allemaal kleine stukken stof had (en dat logo er tussen wilde hebben), heb ik eerst van repen stof twee lapjes gemaakt die de buitenkant van de tas moesten gaan vormen. Vervolgens heb ik het logo op het ecru rechthoekje gestreken.
Terwijl ik zo bezig was, bedacht ik me dat ik nog iets aan het patroon wilde toevoegen: aan de binnenkant wilde ik ook nog een vakje waar ik makkelijk een paar visitekaartjes in mee kan nemen. Daarom heb ik nog een zakje op de goede kant van de voering genaaid met een stukje klittenband ertussen. En dit is het resultaat:

That's what I did, my tote measures 12x10 inches. And because I actually had all these smaller pieces of fabric (and I wanted my logo in the middle of it), I first used strips of fabric to make two pieces of fabric that had to make the outside of the bag. Then I ironed the logo on the ecru rectangle.
As I was working on my tote, I realised I wanted to add one other thing to the pattern: on the inside I also wanted a little pocket to hold some businesscards. So I sewed on a pocket on the right side of the lining and put a piece of velcro in between. And here's the result:




OK, dat lost nog niet echt het probleem in dat hoekje van de woonkamer op, maar onderweg zijn m'n projecten in ieder geval een stuk aantrekkelijker geworden! :D

OK, that still doesn't really solve the problem in that corner of my living room, but on-the-go, my projects have become much more attractive! :D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten